donderdag 21 oktober 2010

Verfacebookisering

Naar aanleiding van een frustrerend voorval op school ben ik bij de term "verfacebookisering/facebookisering" beland. Bij deze zou ik graag patent op het woord willen aanvragen ;).
Een paar weken terug zat ik te werken in een computerlokaal van school aan het geweldige SPSS (degene die daar patent op aangevraagd heeft.. caramba). Terwijl ik diep in gedachten zat, kwam er een: "Sorry, ik heb deze computer gereserveerd." Vervolgens keek ik om en zag daar een typisch MIM-meisje staan (insiders weten waar ik op doel). Mijn eerste reactie, zeer verstandig nog in mijn hoofd, was: "Gereserveerd, dat zal wel!" Om enige discussies te voorkomen, sloot ik mijn serieuze werk af en stond op. Aangezien het in onze mediatheek al een redelijke kwestie is van opgestaan is plaats vergaan, duwde zij me nog net niet opzij terwijl ze naar de pc rende. Apart, ze had hem toch gereserveerd?
Ik stond in het lokaal, zoekend naar een vrije computer, maar helaas: vol. Ik liep wat heen en weer, hopend op iemand die zijn werk klaar had. Terwijl ik langs de computers liep, vroeg ik mij af waarom al deze "o, zo druk bezige"-mensen niet lekker naar huis gingen?? Waarom ik dat dacht? Ruim 70% van de aanwezigen was puur en slechts bezig op Facebook. Toen ik weer bij computer 12 aankwam, waar het MIM-meisje had plaats genomen, werd ik enigszins niet-gecharmeerd. Ook deze dame was heerlijk aan het Facebooken, en daarnaast was ze nog even haar leven luidruchtig aan het delen aan de telefoon. Als ik het programma van SPSS op mijn pc had gehad, no problem. Maar het zinnetje: "Ik heb deze computer gereserveerd", neem ik minder en minder serieus.

Op het nieuws kwam naar voren dat meer en meer werkgevers zich irriteren aan het gebruik van sociale media door hun werknemers. Zodra er een Facebook-block op de markt komt, zullen veel mensen hier gebruik van gaan maken op de werkvloer. Hopelijk houdt mijn school deze ontwikkeling ook in de gaten.
Uiteraard word je niet betaald om op je werk van deze niet werk-gerelateerde bezigheden gebruik te maken en begrijp ik de werknemers volkomen. Daarnaast betaal ik geen collegegeld om op te staan voor een telefonerend, facebookend MIM-meisje die nog geen 10 minuten later pratend wegrijdt op haar Vespa met haar telefoon tussen haar helm...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten